Knikkende knietjes en zweet handjes - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Sanne Beckmann - WaarBenJij.nu Knikkende knietjes en zweet handjes - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Sanne Beckmann - WaarBenJij.nu

Knikkende knietjes en zweet handjes

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Sanne

22 Juni 2014 | Laos, Vangviang

De hoofdstad van Laos is onze volgende bestemming. Vientiane ! Het leuke is dat wij nog steeds met hoofdsteden verwachten grootte gebouwen te zien, enorm veel winkels en overvolle straten zoals in Amsterdam, Parijs of Rome. Maar hier in Laos is dat toch weer anders. Alle winkeltjes zijn meer markt kraampjes die oud en smoezelig zijn en allemaal dezelfde producten verkopen. Het blijft ons verbazen dat er nou niemand denkt " laat ik is wat anders verkopen dan ananas want dat verkoopt de hele straat al " heel grappig.

We hadden 4 zware dagen na onze road trip in de benen, dus kozen ervoor onze 1ste dag in Vientiane te spenderen bij een zwembadje van een hotel wat naast ons guesthouse lag. We betalen een eurootje of 3 aan het hotel en mogen gebruik maken van het zwembad, goed geregeld! Onze Brabantse vriendin Marianne reist overigens nog steeds gezellig met ons mee. Na 2 uur lekker bij het zwembad te hebben gelegen kwam de geïrriteerde en onvriendelijke hotel medewerker ons vertellen dat we moesten vertrekken of extra moesten betalen. Heel raar want wij hadden gewoon netjes betaald. Maar deze nare man vertelde dat de entree maar voor 2 uur was. Dit is uiteraard nooit gezegd bij binnenkomst dus hebben San & Marian even op ze Hollands uitgelegd dat wij hier niet van gediend zijn. Haha heerlijk om die 2 meiden te horen gaan en ook met resultaat terug komen , want we kregen de helft van ons geld terug, zo hoort het!

De 2de dag hebben we met ze 3tjes een fiets gehuurd en zijn we de hoofdstad gaan verkennen. Heerlijk om dat zo op ze Hollands fietsend te doen. Je kan stoppen waar je wilt en je eigen tijd inplannen. We zijn bij een oud victory momument geweest met prachtig uitzicht over de stad, een oud klein olympisch stadion, en een beetje illegaal bij de luchtmacht van Laos naar binnen gefietst maar daar werden we al heel gauw uitgezet, was absoluut verboden! Deze leuke fiets dag sloten we s'avonds af met een potje bowlen bij een lokaal bowling centrum! Bowlen in Laos, het kan toch niet gekker worden!

Na Vientiane besloten we door te reizen naar het bekende backpackers plaatsje van Laos, Vang Vien ! Dit plaatsje bestaat voornamelijk uit restaurantje en barretjes en veel mogelijkheid voor leuke excursies. En de tijd hebben we goed benut ! We hebben ook in dit populaire backpackers plaatsje kunnen genieten van Spanje - Nederland !! In de Full Moon bar stonden we in ons gekochte oranje tenue in Vientiane het Nederlands elftal aan te moedigen met 20 andere Nederlanders en 2 verdwaalde Duitsers die ook aan onze kant stonden, dat zie je niet vaak he! Deze gezellige avond met leuke mensen en lekkere drankjes werd extra mooi gemaakt door de dikke overwinning op de Spanjaarden.. 1-5 !!! Voor ons begon deze wedstrijd om 02:00 's nachts ( 5 uur tijds verschil )dus het overwinningsfeest duurde tot 's morgens vroeg!!

De volgende dag zijn we uiteraard gaan uitkateren na onze gezellige maar zware avond/nacht...

Dag 3 hadden we weer een fiets tour op de planning staan. Met ze 3tjes weer fietsen gehuurd en naar het ultieme chil plekje gefietst in de jungle: the blue lagoon ! 7,5 km gefietst over een behoorlijke bumpy road maar dan kom je wel aan bij een klein paradijsje! Een blauw en diep meertje waar allemaal mensen heerlijk aan't relaxen zijn met bomen die over het water hangen waar je van af kan springen en waar lianen aan hangen om jezelf het water in te slingeren! Heerlijk om je als een klein kind te kunnen gedragen.

De volgende dag hadden we een super leuke excursies voor de boeg. We gingen rots klimmen! Met ze 3en plus onze instructeur een uur klimmen en klauteren om bij de rotswanden aan te komen. De rotswand bestond uit 4 verschillende klimmen die elk zijn eigen moeilijkheidsgraad had. 20 meter hoog moesten we klimmen om de ring aan te raken en onze klim te voltooien! Het was voor mij de 1ste keer klimmen dus ik stond af en toe met knikkende knieën boven aan. Zeker het dalen maakte het nog spannender. Je moest je van 20 meter hoog gewoon naar achter laten hangen. Het laatste stukje rots wat je dan moet los laten is het meest spannend. Je moet de Aziatische instructeur 100% vertrouwen zodat hij je naar beneden kan laten zakken. Sanne is een stuk lichter dan wij dus de grappige instructeur speelde een beetje met haar. Hij kon haar vanaf boven een behoorlijke vrije val laten maken en vlak boven de grond opvangen door zijn touw strak te zetten, heel grappig gezicht! De 1ste keer kwamen we alle 3 trillend beneden vol adrenaline! Bek en bek af waren we na deze intensieve dag, maar het was zo gaaf om te doen!

Alweer onze laatste dag in het gezellige vang Vien! En het bekende tube in Laos waar alle backpackers over praten was hier te doen. Voor de mensen die het niet kennen.. Het is een bekende kroegen tocht per zwemband door de mekong rivier met overal langs de waterkant kroegjes waar je kan stoppen. Een relaxte gezellig dag dus! Met onze band werden we per tuk-tuk afgezet bij de 1ste bar en gelijk het start punt voor het tube. Uiteraard springt niemand gelijk z'n band op om te gaan dobberen op het snel stromende water. Iedereen begint in de 1ste bar met een lekker drankje en leuke spelletjes die je daar kan doen. Met het spelletje bier-Pong hebben we even laten zien dat wij Nederlanders aanwezig zijn! Details en uitleg over dit spel voor de mensen die het niet kennen volgen in Nederland wel.
Van bar naar bar getubed met overal leuke gezellig kroegjes als stop! Super leuke dag gehad. Helaas bij terug komst kwam het woord corruptie weer naar boven...
Onze zwembanden moesten we namelijk na de laatste kroeg weer meenemen en inleveren bij de office zodat we de helft van ons geld terug zouden krijgen. Natuurlijk vergeten een hoop mensen door de alcohol hun band, dus dat is slim bedacht door de mensen. Maar helaas voor hun waren wij helder om wel aan onze band te denken. Maar omdat wij 1 van de laatste waren die de kroeg verlieten waren er ineens geen banden meer. Wat blijkt nou.. De Laotianen halen de banden gewoon weg als jij gezellig bij de bar staat of aan't dansen bent zodat ze de helft van je geld niet terug hoeven te geven. Bij terug komst bij de office hebben we de boel op stelten gezet omdat het dus zo niet eerlijk is! Helaas weet je dat je niks in te brengen hebt tegen deze corrupte mensen. Zodra ze de woorden: ik haal de politie erbij, in hun mond halen weet je dat je moet stoppen, want al deze mensen spelen met elkaar onder 1 hoedje! Heel jammer van dit prachtige land, op deze manier ontwikkelt dit land zich nooit verder dan dat ze nu zijn, zonde!!

Verslagen liepen we terug naar ons guesthouse. We hebben een enorm leuke middag gehad maar helaas werd het verstoord door de corrupten personeelsleden van de tubing office. Gauw vergeten.. En weer wat wijzer geworden over hoe mensen in dit soort landen je kunnen bedonderen.

Ik ben nog een belangrijk puntje vergeten! 6 juni waren we alweer een half jaar samen! Helaas hadden we die dag een lange busreis voor de boeg dus konden we dit niet echt vieren. Maar een half jaar is toch speciaal dus hebben we dit een paar daagjes later romantisch gevierd met onze nieuwe aanwinst Marianne onder het genot van een flesje Chileense witte wijn! De wijn prijzen zijn uiteraard net zoals thuis, dus een flesje wijn kan alleen op dit soort speciale gelegenheden!

Liefs,

Sanne en Kevin.

• 22 Juni 2014 - 15:44

Marga:

Nog steeds heerlijk aan het genieten toppie.
    Gefeliciteerd met jullie jubileum hahaha...
    Nog ff genieten!!!

Xxx

• 22 Juni 2014 - 16:46

Marianne:

Net even lekker in de tuin er voor gaan zitten om jullie verslag te lezen, dat is een 'geniet moment'.
    Wow, jullie zijn wel avonturiers, ook op sportief gebied, prachtige foto s van het "klettersteig' of abseilen. Wat is het Hollandse woord eigenlijk? Jij hebt een keer gedaan toen je tien was Sanne.
    Ik ben echt jaloers op jullie reis, liefst zou ik zo aansluiten!
    Zal ik jullie niet aan doen hoor !
    Leuk dat jullie met drietjes optrekken en even weer ook een ander om mee te kletsen.
    Wat zijn de volgende plannen?
    liefs en knuffel,
    Mama/Marianne

• 22 Juni 2014 - 20:41

Mama Clientje:

Hai schatten,

Wat een nare mensen daar zeg!!! Corrupt tot over hun oren dus hè?
    Werk aan de winkel voor papa?!?
    Maar jullie hebben gelijk dat je daar die prachtige tijd niet door laten verpesten, zij komen heus nog wel eens de verkeerde tegen, zou oma zeggen.........
    Wat een gezelligheid, die Marianne, en dan uit Brabant; keileuk!!
    Gefeliciteerd met jullie half jaar bij elkaar zijn, dat er nog maar vele jaren mogen volgen!!!
    Hier gaat alles zijn gangetje, kijken nu zelf uit naar onze vakantie en weten dat het dan niet lang meer duurt voordat we jullie weer kunnen knuffelen!!
    Geniet nog van al het moois en pas goed op elkaar!!
    Dikke knuf van mama Clientje.

• 22 Juni 2014 - 23:14

Opa En Oma:

Hoi lieverds, gisteravond thuisgekomen na 5 weken Zwitserland en kunnen nu weer volop van al jullie verslagen genieten!! Wat beleven jullie tocht veel leuke dingen behalve dan de corruptie! Maar al deze belevenissen zullen jullie nooit vergeten, We skypen hoop ik gauw weer hè? Liefs opa en oma

• 26 Juni 2014 - 08:13

Annemarie:

Hallo Kevin en Sanne Wat is het toch leuk om steeds jullie belevenissen te lezen. Iedere keer ondernemen jullie weer grensverleggende dingen, zoals nu weer het klimmen. Fantastisch, ik vind het knap hoor! Ik wens jullie nog veel plezier en veel mooie belevenissen toe.ik blijf jullie volgen. Liefs Annemarie