Vulkanen en kraters op Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Sanne Beckmann - WaarBenJij.nu Vulkanen en kraters op Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Sanne Beckmann - WaarBenJij.nu

Vulkanen en kraters op Java

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 Augustus 2014 | Indonesië, Jogjakarta

We vlogen van Singapore naar ons eerste plaatsje in Indonesië, Bandung! Kort maar krachtig vluchtje met veel stevige turbulentie. Ik zat vaak recht op in me stoel! Ik ben al niet zo'n held in de lucht dus dat turbulentie gedoe hoeft van mij niet hoor! Bandung was niet echt een bruisend plaatsje maar het was voornamelijk financieel aantrekkelijk om hierop te vliegen, is ook belangrijk!

Eerste indruk was direct weer lekker Aziatisch. Vies, druk en warm! Na Singapore en Maleisie waren we een beetje verwend geraakt dus dit was weer even omschakelen.
We vonden een gezellig guesthouse en kregen daar wat info over een bekende krater die hier in de buurt lag. De medewerker van dit guesthouse sprak een klein beetje Nederlands omdat hij voor een bekend reisbureau werkt en omdat er zoveel Nederlanders zijn spreken veel Indonesiers woorden Nederlands. Even opletten dus met wat we wel en niet kunnen zeggen! We zagen al gauw nog meer Nederlandse invloeden zoals namen van straten en winkels. Ook een rabobank, hilarisch toch!
Wij vertrokken 's morgens met een Duits stelletje naar de krater. In 1983 was de laatste uitbarsting van de vulkaan dus we stonden veilig hoor! We kregen een gids mee die ons van boven naar beneden begeleiden. Ook deze man sprak weer een aardig woordje Nederlands! Boven aan de berg keken we zo de enorme krater in, geweldig gezicht! De rook kwam onder de aarde vandaan en de geur was niet echt aangenaam. Zwavel ruikt echt naar rotte eieren en aan het eind van de dag je haren en kleren ook. Beneden de krater kwamen we uit op een grote rotsachtige vlakte met allemaal hotsprings. Deze heet waterbaden varieerde tussen de 30 en 100 graden! Bij het 30 graden bad hebben we een voetmassage genomen waarbij ze warm water en modder/klei uit het gebergte gebruikten. Na de massage moesten we het even laten intrekken en mochten we daarna onze beentjes in het 30 graden bad laten bungellen, goddelijk! Het andere badje was 40 graden, ook hier mochten we onze voetjes in doen maar dat was maar voor korte duur, zo heet dat het al was. Het laatste badje was 100 graden dit badje kookte en het water borrelde als een gek! Bizar dat dit water zo rechtstreeks uit de aarde vandaan komt! Mensen kookte hun eitjes in dit water.

Na het bezoek aan de krater gingen we door naar de theeplantages. Dit hebben wij in Maleisie in een hele uitgebreide vorm al gezien dus ondanks de prachtige velden was dit voor ons niet heel bijzonder meer. We hebben zoveel gezien, we raken er misschien een beetje verwend door! Als afsluiter gingen we door naar een niet natuurlijke hotspring! Dit was een buitenbad bij een appartementen complex die ook 40 graden heet was. Helaas was het bad en eromheen een beetje verwaarloosd. Maar dat mag de pret niet deren wij gingen dit heette bad in!
Bij terugkomst hadden we zin in een pizza en voor een biertje bracht 1 van de maatjes van het guesthouse mij per scooter naar de dichtstbijzijnde pizza hut!

De volgende dag gingen we per trein naar Jogjakarta..Yogyakarta.. Jogyakarta.. Yogjakarta..Overval staat het weer anders. Ze weten zelf ook niet zo goed hoe ze het schrijven. Maar met de naam Yogja snapt iedereen waar we het over hebben. In de trein was opvallend dat de conducteur je kaartje kwam knippen met een zwaar bewapende agent naast zich. Geen klein pistool op zak maar een serieus machine geweer in de hand. Zwart rijden haal je hier echt niet in je hoofd! Yogja is één van de grotere plaatsen hier op java en erg levendig. We zaten in een heerlijk gezellig straatje met allemaal leuke guesthousjes en barretjes/restaurantjes! Scooter huren werd afgeraden hier door de verkeers gekte, want dat sloeg echt alles! Dus wat doen wij? .. Inderdaad een scooter huren! Haha geweldig om in deze chaos mee te gaan je moet alleen extra goed opletten. De scooter bracht ons naar een plaats verderop waar we het borobudur tempel complex gingen bekijken. Eerst een nachtjes slapen in dit plaatsje en 's morgens heel vroeg op ( 04:30 ) om eerst een hele mooie zonsopgang te bewonderen. We zaten hoog op een berg met uitzicht op het hele plaatsje en op de achtergrond een vulkaan waar de zon achter vandaan opkwam! Zo'n vreselijk prachtig beeld hebben we nog niet gezien deze reis. Na de zonsopgang gingen we naar het tempel complex. Was mooi om te zien maar omdat we de tempels Ankor Wat gezien hebben in Cambodja vallen alle andere tempels een beetje tegen, tegen Ankor Wat kan niks opboxen op tempel gebied! Door mijn lengte en Sanne's blonde haren werden wij wel gezien als een celeberty koppel! Veel Aziatische mensen, individueel of hele gezinnen wilden maar al te graag met ons op de foto! Hilarisch! Maar op een gegeven moment ook wel beetje vervelend. Na dit bezoek en vele fotosessies stond ons de terug weg richting Yogja weer te wachten in dit debiele verkeer!

De volgende dag weer een scooter gehuurd want die vulkaan die wij in de verte zagen bij de zonsopgang wilde wij wel is even van dichtbij gaan bekijken.
Eenmaal halverwege de berg hebben wij de scooter geparkeerd en zijn we met gids een open jeep ingestapt die ons rond leidde. Deze vulkaan genaamd de Merapi vulkaan is nog een actieve vulkaan dus zonder gids niet te bereiken omdat het gevaarlijk is. In 2010 is deze vulkaan nog tot uitbarsting gekomen en heeft daarbij een heel dorp vernield waarbij 68 mensen zijn omgekomen! De gids reed ons door dit dorp heen wat heftig om te zien was. De huizen zijn platgebrand door de lava en vele voorwerpen die van ijzer of glas zijn gemaakt zijn nog goed te zien. Ook andere spullen als kleding.. Tv's.. Videobanden.. Boeken.. Keukenvoorwerpen.. noem maar op die niet volledig door de lava geraakt zijn zijn nog duidelijk zichtbaar. Heel bizar dit zo gezien te hebben! Zeker omdat het nog zo kort geleden is. Eenmaal heel hoog te zijn gekomen konden we de vulkaan niet heel goed bekijken omdat het wat bewolkt was. Een grootte schuilkelder hebben we daar wel bekeken. Ook vertelde onze gids het verhaal van de waker van de berg. Deze man is dus tijdens de uitbarsting niet weggegaan van zijn plek en dus omgekomen door de lava! Het werkt hetzelfde als een zinkend schip waar de kapitein eigenlijk het schip niet van mag verlaten. Dit was ook de gedachte gang van deze man. Bizar en bijzonder tegelijk toch?! Na deze leuke dag zijn we weer lekker terug gegaan naar Yogja.

Tot snel weer !

Liefs,
Sanne & Kevin.

• 21 Augustus 2014 - 17:32

Oma Lydie En Bram:

Lieve Kevin en Sanne,
    Wat een prachtig verhaal weer. Ja dat is echt wat voor jullie om in al die drukte toch een scooter te huren (daar moet natuurlijk jong voor zijn). Gelukkig is het goed gegaan. Jullie hebben gelijk als je Ankor Wat hebt gezien vallen de andere tempels in het niet, maar toch de Borobudur moet je bezocht hebben. Nu de laatste dagen nog genieten en dan weer naar het knusse Nederland. Wat zullen wij blij zijn jullie weer gezond terug te zien!!!
    Liefs en een dikke kus van: Oma Lydie en Bram

• 21 Augustus 2014 - 18:20

Liesbeth:

Genieten........oh zou ook zo weer terug willen naar de natuuur. Nig veel plezier de laaste weken.

• 22 Augustus 2014 - 18:06

Maaike:

Jij geen held in de lucht, Kevin? Ik herinner me anders een spectaculaire take off vanaf een piste op 3km hoogte die je tamelijk stoïcijns onderging :-)