Roadtrip in Laos! - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Sanne Beckmann - WaarBenJij.nu Roadtrip in Laos! - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Sanne Beckmann - WaarBenJij.nu

Roadtrip in Laos!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Juni 2014 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Op verzoek van Silke een klein beetje spoed achter m'n verhaal gezet!

Onze eerste bestemming in Laos was "the 4000 Islands". Klinkt heel erg bounty achtig maar dat valt mee. Het zijn allemaal ienieminie tot kleine eilandjes in de mekong rivier. Wij gingen naar het eiland Don Det, heleboel backpackers komen hier om voornamelijk te chillen. Er zijn allemaal schattige bungalows met een hangmat voor de deur. Heerlijk! We kwamen rond middag uur aan en dumpten onze tassen in onze bungalow. Na lekker te hebben geluncht aan het water besloten we terug te lopen om even in onze hangmat te vertoeven. Maar er kwam iets op ons pad wat eigenlijk nog vele malen beter was dan dat. Er was 'n tentje met allemaal kussen op de grond en dat zag er heel uitnodigend uit, maar de hoofdreden was toch wel dat ze de tv show "Friends" uitzonden. Ik was verkocht! Na twee maanden is t heerlijk om ff simpel tv te kijken en dat is eigenlijk wat de we de rest van de avond hebben gedaan.

De volgende morgen werden we vroeg wakker door het gekrijs van de haan, dat heeft ook wel zo z'n voordelen want de temperatuur is nog redelijk aangenaam. Na het ontbijt huurden we twee fietsen en hebben 2 eilanden bekeken. Was super om op ons eigen tempo alles te bekijken en gewoon rond te fietsen en dingen tegen te komen. Onderweg een gigantisch grote waterval gezien, hadden we niet verwacht op een klein eilandje als dit. Deze keer kwamen we 'n restaurantje tegen met allemaal privé bamboo hutjes inclusief kussens en hangmat. Dat konden we niet skippen natuurlijk. Heerlijk een paar uur gezeten en de lekkerste loempia's gegeten.
Laatste stukje was doortrappen want we wilde optijd terug zijn voor de zonsondergang die scheen daar heel mooi te zijn.
'S avonds hebben we gegeten met wat anderen uit Nederland, Frankrijk en Duitsland en drankjes gedronken tot laat in de avond, was heel gezellig!

Marianne die we hadden leren kennen en ook uit Nederland is, had gehoord dat er in het midden van Laos wel wat leuks te doen was. We hadden zelf geen plannen dus zijn met haar meegegaan.
De volgende dag huurde we twee scooters en begonnen we met z'n drieën aan onze "roadtrip".
We kregen een vastgestelde route mee en je bent 3 nachten en 4 dagen onderweg. Onze grote rugtas lieten we achter en je neemt alleen een kleine rugtas mee.
De eerste dag reden we langs super mooie bergachtige rotsen. We bezochten twee grotten. Aangekomen bij de eerste grot vroegen we de weg aan Laotianen die aan t werk en/of chillen waren op het land. Één van de mannen ging ons voor en bleef maar met ons meelopen. We probeerde al duidelijk te maken met handen en voeten dat we nu de weg wel wisten maar hij bleef bij ons lopen. Eenmaal bij de grot maakte we een foto en wilde we eigenlijk weer terug lopen. De grot was klein en stelde voor ons idee niet zoveel voor. Hij maakte een gebaar dat we mee moesten lopen dus dat deden we maar. We klommen over rotsen de grot in, we dachten dat het doodliep maar dat bleek niet, zaklamp aan, verder klauteren, schoenen uit omdat we door het water moesten in het pikke donker en uiteindelijk na een uur hadden we 'n heel rondje gelopen en kwamen we uit waar we begonnen waren. Was super dat deze man ons had meegenomen anders waren we snel al omgedraaid. Aan het eind gaven we hem wat geld, dachten dat dat de bedoeling was maar hij was helemaal verbaasd en super blij. We zijn gewend dat ze hier constant om fooi vragen etc dus was leuk om te zien dat hij ons dit voor niets wilde laten zien.
De volgende grot was iets minder spectaculair maar we zagen aan het einde een bootje liggen. Lagen helaas geen peddels in want het was de bedoeling dat je daar netjes voor betaald en een gids kreeg. We zijn natuurlijk niets voor niets Nederlanders en pakte t bootje en konden prima paddelen met onze handen. Werd na 10 minuten zo donker en waren helemaal alleen, was wel leuke ervaring zo zonder gids.

De volgende dag reden we weer door hele andere natuurlandschappen dan de eerste dag. Het was deze dag een hele klus om iets eetbaars te zoeken. 'S morgen begint het al, onderweg na 4 uur rijden maar een tros met bananen gekocht want iets anders was er niet. Blijkbaar waren wij onder de modder, in ons poncho en helm op heel hilarisch want deze keer werden er foto's van ons gemaakt in plaats van andersom.
Bij aankomst in het dorpje meteen een restaurantje opgezocht. Het bestellen van mijn gerecht heeft weliswaar een kwartier geduurd. We hebben alle 3 op ons eigen manier uitgelegd dat ik geen vlees en vis at. Uiteindelijk meegelopen naar de keuken en aangewezen. Je word echt aangekeken of je van 'n andere planeet komt...
'S avonds waren we redelijk laat dus dat zal de reden zijn geweest dat we op 2 plekken niet meer binnen mochten komen denken we. Derde restaurantje waar we langs reden zaten twee heren te eten. Het restaurant was eigenlijk de woonkamer van de mensen die daar woonde met wat plastic tafels en stoelen erin. Menukaart was er niet.. En toen..dachten we, hoe gaan we dit nou weer uitleggen. Heel simpel. Even bij de andere mensen aan tafel komen, kijken of het er lekker uitziet en aanwijzen maar. Was heerlijk eten!

Derde dag opzoek naar de waterval, beetje verfrissing opzoeken hadden we wel zin in. Redelijk snel gevonden want echt verkeerd rijden kan je niet aangezien er maar 1 a 2 grote wegen zijn. Tickets gekocht en de vriendelijke meneer vroeg ons of we een gids wilde hebben. Wij keken elkaar aan en dachten waar zouden we dat nou nodig voor moeten hebben. Zwemmen lukt ons zonder gids ook wel. Achteraf snapte we de vraag meer dan goed. Het was vanaf daar nog zo'n 3,5 km lopen. Nou valt dat wel mee natuurlijk maar je loopt op je slippers, letterlijk door de jungle!! Regenseizoen dus heel glibberig, van bordjes hebben ze hier amper gehoord dus echt 'n duidelijk weg was t niet. Een spectaculaire wandeling was t wel! Maar de beloning om in t koude water te plonzen was super!

Onze laatste dag begonnen we weer in de grot, deze keer met boot en zelfs 'n gids! Deze grot is 7,5 km lang en op sommige plekken 100 meter hoog. Met een bootje en zaklamp op ons hoofd gingen we deze grot verkennen. Was heel indrukwekkend om te zien.
In deze 4 dagen hebben we ruim 500 kilometer gereden, waarvan zo de helft op onverharde/hobbelige wegen. Je ziet wel een heleboel van het land op deze manier dus we waren heel blij dat we meegegaan maar ook weer blij om terug te zijn na 4 primitieve dagen zonder wifi etc.

Leuke ervaring om met z'n drieën te doen, alsof je elkaar al heel lang kent. We vroegen de eerste nacht om een extra matras voor Marianne bij ons op de kamer te leggen om de kosten te delen en het is ook wel zo gezellig natuurlijk. Dat vonden ze erg ingewikkeld en keken we elkaar aan en dachten; het bed is toch groot zat, 3 personen pas prima. Aziaten zijn mijn formaat maar die bedden hier zijn allemaal kingsize! In Nederland zou je t nooit bedenken maar hier is t heel normaal allemaal.

Overigens zitten we alweer op de helft van ons avontuur. Tijd gaat zo ontzettend snel.

Dikke kus van ons

• 17 Juni 2014 - 09:12

Patsie & Menn:

Moppies!

Wat een geweldig avontuur zeg :-D
    Die watervallen, lijkt me zoooo cooool!!! Sukkkk genieten zeg en een trioo kevin boft maar!

Leuk om te lezen alle verhalen, zo zijn we toch een beetje bij jullie.

Dikke kus en en lekker genieten he!

xx

• 17 Juni 2014 - 10:21

Oma Lydie En Bram:

Lieve Kevin en Sanne,
    Wat een geweldige tour hebben jullie weer gemaakt!!! Sanne wat schrijf je goed, als je dit leest beleef je het bijna zelf. Geniet verder van jullie avontuur en doe wel voorzichtig hoor.
    Liefs en een dikke kus van Oma Lydie en Bram.

• 17 Juni 2014 - 11:24

Mama Clientje:

Lieve schatten,

Leuk om al die verhalen met ons te delen!!
    En alweer op de helft........
    De tijd gaat inderdaad snel.
    Je filmpje op Vaderdag was een hele goeie hoor!! Kwam goed aan bij je papaatje!
    Geniet nog van alles en wij wachten hier weer op de volgende avonturen.

Dikke knuf van mama Clientje. XXXXXX

• 17 Juni 2014 - 12:02

Liesbeth:

Wat een mooi verslag, ben zo benieuwd naar de foto's....

• 17 Juni 2014 - 17:57

Bas:

Ohhh misschien moet ik maar stoppen met jullie verhalen te lezen.... Leef me helemaal in en dan ben ik klaar met lezen en dan ben ik weer gewoon "hier"