Same same but different - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sanne Beckmann - WaarBenJij.nu Same same but different - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sanne Beckmann - WaarBenJij.nu

Same same but different

Door: Kevin

Blijf op de hoogte en volg Sanne

04 Juni 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dit reisverslag word geschreven in een schuddende mini-bus die ons brengt naar een nieuw land: Laos!! Lang leven onze iPad, want met pen en papier had er alles behalve een fatsoenlijke zin op papier gestaan.
Even een korte uitleg hoe het reizen met het openbaarvervoer er in Cambodja aan toe gaat..
Om 05:15 werden wij inprencipe opgehaald door een mini-bus bij ons hotel, afijn dit werd 05:50, 35 minuutjes te laat. In Nederland zijn we al van slag als de bus 3a4 minuten te laat is. 1 ding.. Doe dat in Cambodia absoluut niet!
De mini-bus bracht ons naar de grootte bus die er behoorlijk afgepeigerd uitzag. Oud..vies.. APK keuring? Kennen ze echt niet!
Maar deze bus zou ons dus 10 uur lang vervoeren richting Laos.
Ook dit klopte niet helemaal, we stopten na een kwartier al en werden afgezet op een kruispunt waar het super druk was. We werden op plastic stoeltjes gezet bij een lokaal kraampje. Aan de andere kant van de weg zag je een smerig markje waar allemaal auto's en vrachtwagens voorbij reden die enorme stofwolken creëerde. Je haalt het stof uit je oren laat staan wat er op het fruit, vis en vlees van de markt terecht komt. Maar goed, we kregen wel een nieuwe bus. Gelukkig!! Beroerder kan het niet worden...Of toch wel...Jazeker wel! We hebben namelijk van 07:00 tot 10:30 moeten wachten totdat de volgende bus naar Laos langs reed! En dat is nog niet alles.. De bus bleek geen toeristen bus te zijn, zoals ons verteld werd bij de verkoop van ons ticket, maar een overvolle mini-bus met allemaal niet gedouchte Cambodjanen. Werkelijk fantastisch hoeveel mensen zij in zo'n busje krijgen, alleen alles behalve comfortabel!

Goed, even terug komend op onze laatste dagen in dit prachtige land.
Battambang was onze nieuwe bestemming. Een redelijk grootte historische plaats in Cambodja. Hier hebben wij mogen ervaren hoe het is om per bamboe trein vervoerd te worden, een must see in Battambang!
We kwamen op een plek uit midden in de prachtige natuur waar 1 enkele spoorlijn voor onze ogen verscheen. De bamboe treinen werden voor ons ogen in elkaar gezet. Heel simpel.. De voor en achter wielen ( die op een soort grootte halters lijken ) werden op de rails gegooid en daar werd een pallet opgelegd gemaakt van bamboe met een motortje die er oud en veroest uitzag. Wij werden op een kussentje gezet en de achterons zittende machinist starten de bamboe trein. Wat een herrie maakte dit simpele treintje! En jawel, we gingen ook nog vooruit, en met een aardig tempo-tje ook!
Ongeveer 5 minuten door het prachtige landschap te hebben gereden kwam er een tegenligger op ons af, wat nu?? Nou gewoon, beide treintjes werden stopgezet, 1 werd uit elkaar gehaald en zodra de ander er voorbij was werd hij binnen 30 seconden weer in elkaar gezet onder de brandende zon die voor een temperatuur ver boven de 40 graden zorgde.
Bij het einde van de spoorlijn genoot de machinist een kwartiertje van een lekker bordje rijst en werd de trein weer omgedraaid om terug te keren.
Geweldig om dit zo mee te mogen maken. Deze bamboe treinen worden gebruikt voor transport voor voedsel en dieren en dus ook als attractie voor toeristen.

De laatste 4 dagen in Cambodja waren wij in de hoofdstad Siem Reap. Absoluut geen hoofdstad wat te vergelijken is met Bangkok of Ho Chi Minh, maar een stuk kleiner en gemoedelijker. In Siem Reap zijn de bekende tempels van Ankor Wat te vinden. Na Meerdere keren bij mijn oma en opa thuis de fotoboeken te hebben bekeken, wilde we dit natuurlijk met ons eigen ogen bekijken. En wat is nou mooier om deze tempels te gaan bezoeken om 05:00 uur als de zon op komt? Wij hoorde dat de zonsopgang erg mooi was dus besloten dit mee te gaan maken. Het is wat vroeg maar het was erg mooi om de tempels te zien opkomen van donker naar licht. En qua temperatuur is het ook heerlijk om bij de tempels te lopen. Naar een graad of 25, bijna koud!
Wat een geweldige tempels!! Per tuk-tuk werden we vervoerd om de verschillende tempels te bezoeken omdat het gebied zo groot was. Leuk weetje! De film Tomb Raider is hier opgenomen! Voor de Disney figuren onder ons.. Het gebied leek sprekend op de woonplaats van koning Louis ( de apen koning ) in de film Jungle Book!

De volgende dag besloten we een floating village te bezoeken in Siem Reap. Een veel voorkomende trip in Azië. Moeten we dus gezien hebben! We kochten netjes een ticket bij ons guesthouse en hoorde bij aankomst bij de floating village dat deze tickets niet meer geldig waren i.v.m. een wisseling van het bedrijf. De vele politie agenten die ons bij de floating village ontvingen vertelde ons heel overtuigend dat we hier een nieuw ticket konden kopen en bij ons guesthouse netjes ons geld terug zouden krijgen. Even een mini-overleg starten met elkaar.. We weten dat corruptie in de politie corpsen heel heel veel voor komt in Cambodja, of zouden deze keurig geklede en goed Engels sprekende agenten gelijk hebben? We lieten de heren toch even een telefoontje plegen naar ons guesthouse. Geen idee wie hij belt en wat hij zegt maar het voelt toch iets prettiger aan. Ook na het telefoon gesprek bleek alles in orde te zijn en zouden we het geld dus netjes terug krijgen. We namen de gok en betaalde voor een nieuw ticket bij de agenten. We werden in een oud verroeste sloep gezet, met na onze mening vader en zoon als kapiteins die ons door de floating village leidde. Het is eind droogseizoen dus het water staat nog erg laag. Dit verpest het gezicht van het dorp zeker niet, omdat we nu heel goed kunnen zien dat de huizen op meters hogen palen zijn gebouwd, en wat voor enorme bende er onder deze huisjes ligt. Niet te geloven dat mensen in deze omstandigheden kunnen leven. Alles is vies, en het water uit de rivier waar je dus mee schoonmaakt en jezelf mee wast is vreselijk goor! Kinderen spelen hier in alsof ze het woord blauw alg of Salmonella nog nooit hebben gehoord ( wat natuurlijk ook zo is! )

Helaas kwam onze boot tocht als snel ten einde. We weten allebei niet waarom maar het drijvende restaurant wat dus blijkbaar ons eind punt was vertelde ons in gebrekkig Engels dat we niet verder konden varen doordat het water te laag stond, of hij bedoelde te zeggen eigenlijk geen zin te hebben en deze 2 Backpackers een oor aan te naaien!
Maarja, wat kan je er tegen doen als de boot toch gewoon terug gaat? Inderdaad, helemaal niks! Leuk om door dit dorpje te hebben gevaren omringd door water, dat zeker! Maar omdat wij weten wat we betaald hebben en er een beetje van uitgingen nog door een drijvende markt te varen waren wij niet helemaal tevreden.

Gelukkig bij terug keer bij ons guesthouse kregen wij netjes ons geld terug voor de tickets. De vriendelijke guesthouse manager vertelde erbij dat dit inderdaad vaker voorkomt en dat het een drama is voor hem omdat hij dus gewoon geen tickets kan verkopen, de agenten melden de toeristen toch dat zijn tickets niet geldig zijn, dus ben je genoodzaakt dat te geloven. Want tegen Cambodjaanse agenten in gaan moet je sowieso niet doen. Heel vervelend voor de guesthouse manager, maar wie nou de waarheid spreekt en welke regels er hier voor zijn is ons nog niet duidelijk. Hier zie je maar weer hoe dit land leidt onder corruptie. Is je als Nederlander niet voor te stellen!

Nu opweg naar een nieuw land en nieuwe avonturen in Laos!!

Liefs,
Sanne & Kevin.

• 04 Juni 2014 - 13:47

Liesbeth:

Wat moet ik lachen om jullie verslagen, ik maak het gewoon mee, ben er ook......
    Hoe zijn tegenwoordig de toiletten in Laos, toen ik er 13 jaar geleden was, was het schrikbarend, zo vies, zal jullie de details besparen.
    Leuk die bamboe trein, nou jongens geniet verder van jullie avontuur.

• 04 Juni 2014 - 15:41

Mama Clientje:

Geweldig, die verhalen over dat bamboe-treintje,hahahaha!!!
    Dat is wat voor oma!
    En dat openbaar vervoer, ze hebben denk ik geen klantenservice daar hè?
    Het is inderdaad net de tempel van koning Louis!! (ja ik ben koning Louis ja, de koning van het land!etc.)
    Ben benieuwd welke disney verhalen er nog meer op jullie pad komen.........
    Veel plezier in Laos lieve schatten!!!!!
    dikke zoenen van mij.XXX

• 04 Juni 2014 - 19:04

Oma Lydie En Bram:

Hoi lieve Kevin en Sanne,
    Wat hebben wij weer genoten van jullie belevenissen en wat schrijven jullie allebei leuk !!!!! Wij beleven het met jullie mee vooral " Ankor Wat" is geweldig he om dat te zien bij zonsopgang. Ga nu maar samen genieten van Laos daar zullen jullie ook heel wat beleven.
    Lieve kinders veel moois en plezier op jullie volgende stek en wij wachten jullie berichten weer af.
    Dikke kus van Oma Lydie en Bram